Rådet for Socialt Udsatte har med ugangspunkt i de seneste offentliggjorte data udarbejdet et overblik over de offentlige driftsudgifter til sociale indsatser målrettet socialt udsatte fra 2015 til 2019.
De nyeste regnskabstal fra Danmarks Statistik om kommunernes udgifter til sociale indsatser til socialt udsatte blev offentliggjort i april 2020. I forhold til 2018 er den mest markante ændring en stigning i udgifterne til boformer efter servicelovens §§ 109 og 110 på samlet 218 mio. kr. svarende til 19 pct. (15 pct. for §110-boformer og 28 pct. for §109 kvindekrisecentre). Det er ikke muligt at forklare årsagerne til stigningen ud fra regnskaberne.
De kommunale sociale indsatser i form af botilbud, misbrugsbehandling, bostøtte, herberger- og forsorgshjem m.v. er centrale for mange socialt udsatte. Derfor er det vigtigt at følge udviklingen i udgifter til området. I dette notat er regnskabstallene for de konti, der vedrører kommunale sociale indsatser til socialt udsatte, trukket ud af Danmarks Statistiks kommunale regnskaber, samlet og gjort sammenlignelige over årene så vidt det er muligt.
De nyeste regnskabstal fra Danmarks Statistik om kommunernes udgifter til sociale indsatser til socialt udsatte blev offentliggjort i april 2020. I forhold til 2018 er den mest markante ændring en stigning i udgifterne til boformer efter servicelovens §§ 109 og 110 på samlet 218 mio. kr. svarende til 19 pct. (15 pct. for §110-boformer og 28 pct. for §109 kvindekrisecentre). Det er ikke muligt at forklare årsagerne til stigningen ud fra regnskaberne.
De kommunale sociale indsatser i form af botilbud, misbrugsbehandling, bostøtte, herberger- og forsorgshjem m.v. er centrale for mange socialt udsatte. Derfor er det vigtigt at følge udviklingen i udgifter til området. I dette notat er regnskabstallene for de konti, der vedrører kommunale sociale indsatser til socialt udsatte, trukket ud af Danmarks Statistiks kommunale regnskaber, samlet og gjort sammenlignelige over årene så vidt det er muligt.
I forhold til sammenligningen tilbage i tiden skal der tages højde for, at der i 2018 blev lavet adskillige ændringer i kommunernes kontoplan. Ændringerne havde det formål at skille ældreudgifter og voksenudgifter ad i regnskaberne. Ændringerne gør det også muligt at adskille handicapudgifter fra udgifter målrettet socialt udsatte på mange områder. I forbindelse med den nye kontoplan er der kommet to nye funktioner til registrering af dels personlig støtte efter §§ 85 og 82a - d og dels botilbudslignende tilbud. Derudover er der som følge af lov nr. 691 af 8. juni 2017 om ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien og sundhedsloven, blevet oprettet funktionen særlige pladser på psykiatrisk afdeling. Fra 2018 er det muligt at lave en mere fyldestgørende opgørelse af udgifter til socialt udsatte. Der går imidlertid nogle år, før der kan laves længere tidsserier med de nye mere komplette opgørelser. Sammenligninger af udgiftsudviklingen må derfor nogle år endnu tage udgangspunkt i den gamle opgørelse. Uden de tre nye funktioner er de samlede udgifter i 2019 målrettet socialt udsatte 7,4 mia. kr. (2019-pl). Med de tre nye funktioner er udgifterne 10 mia. kr. (2019-pl).
Udgifter til socialt udsatte fylder relativt lidt i de kommunale budgetter Udgifterne efter serviceloven udgør en mindre del af de samlede bevillinger til socialt udsatte. Mange socialt udsatte modtager foruden serviceydelser også kontanthjælp, førtidspension eller andre indkomstoverførsler, og mange modtager indsatser i sundhedsvæsenet, beskæftigelsessystemet mv. En analyse fra VIVE viser, at indsatser og tilbud til socialt udsatte efter serviceloven udgør omkring 16 pct. af alle offentlige udgifter, som anvendes på socialt udsatte 1.
Udgifterne til indsatser efter serviceloven finansieres af kommunerne og skal afholdes inden for kommunernes serviceramme, som er aftalt mellem kommunerne og regeringen. Servicerammen lægger et loft over, hvad kommunernes samlede udgifter til service må være. Siden 2014 har servicerammen været fastsat i budgetloven. Servicerammen var i 2019 på 251,9 mia. kr.2 Heraf gik 9,2 mia. kr. til tilbud målrettet socialt udsatte3. Det svarer til 3,7 procent af den samlede serviceramme. Samlet fylder området relativt lidt i de kommunale budgetter, selv om der er tale om mennesker med meget store behov.
1 VIVE udgav i 2018 rapporten Socialt udsatte borgeres brug af velfærdssystemet. Heri opgøres det, hvilke udgifter samfundet har til socialt udsatte borgere i 2014. Opgørelsen er baseret på registerdata og inkluderer alle udgifter til socialt udsatte på tværs af både stat, region og kommune.
2 Se Aftale om kommunernes økonomi for 2019, tilgængelig her.
3 De 9,2 mia. kr. svarer til 10 mia. kr. som opgjort i tabel 1, fratrukket statsrefusion. Statsrefusionen er opgjort på de funktioner der er med i tabel 1. Statsrefusionen er underlagt samme pris og andelsberegning som tallene i tabel 1. Se Bilag 1 for nærmere info.
Figur 1 viser udviklingen i de samlede kommunale udgifter målrettet socialt udsatte4. Igennem hele perioden ligger udgifterne ret stabilt. Det skal bemærkes, at på grundlag af kontoplanen fra før 2018 er det ikke muligt at se, hvordan udviklingen i udgifter til bostøtte og botilbudslignende tilbud til socialt udsatte har været.
4 Kommunale udgifter er opgjort før statsrefusion, så der er tale om offentlige nettodriftsudgifter.
Tabel 1 viser de kommunale udgifter til socialt udsatte efter serviceloven og sundhedsloven i perioden 2015-2019. De konkrete tilbud og indsatser, der er inkluderet i opgørelsen af tabel 1, samt afgrænsning af målgruppe mv., fremgår af bilag 1.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Boformer mv. til personer med særlige sociale problemer | 1.114 | 1.140 | 1.223 | 1.172 | 1.390 |
§110-boformer (forsorgshjem, herberger) | 848 | 865 | 928 | 869 | 1.002 |
§109-kvindekrisecentre | 266 | 275 | 295 | 303 | 388 |
I alt social behandling for stof- og alkoholmisbrug | 1.362 | 1.346 | 1.343 | 1.384 | 1.365 |
Alkoholbehandling | 390 | 354 | 361 | 415 | 405 |
Stofbehandling | 972 | 992 | 981 | 969 | 961 |
I alt varige og midlertidige botilbud til socialt udsatte | 4.210 | 4.086 | 4.008 | 3.802 | 3.841 |
Længerevarende botilbud | 2.445 | 2.312 | 2.080 | 1.729 | 1.741 |
Midlertidige botilbud | 1.765 | 1.774 | 1.927 | 2.073 | 2.100 |
Støtte- og kontaktperson til socialt udsatte | 191 | 181 | 173 | 196 | 182 |
I alt beskyttet beskæftigelse og aktivitets- og samværstilbud til socialt udsatte | 573 | 578 | 596 | 683 | 666 |
Beskyttet beskæftigelse til socialt udsatte | 121 | 104 | 96 | 107 | 104 |
Aktivitets- og samværstilbud til socialt udsatte | 452 | 474 | 500 | 576 | 562 |
Subtotal | 7.451 | 7.332 | 7.343 | 7.237 | 7.443 |
Personlig støtte |
0 | 0 | 0 | 1.381 | 1.392 |
Botilbudslignende tilbud | 0 | 0 | 0 | 973 | 1.047 |
Særlige pladser på psykiatrisk afdeling | 0 | 0 | 0 | 50 | 149 |
Subtotal | 0 | 0 | 0 | 2.404 | 2.588 |
I alt | 7.451 | 7.332 | 7.343 | 9.641 | 10.032 |
Kilde: Danmarks statistik, REGK100, egne beregninger baseret KL´s pris og lønindeks.
Anm. 1: I Rådets notat fra oktober 2018 var udgifter til kvindekrisecentre taget ud af funktion 42. Her er den rapporteret særskilt.
Anm. 2: Sammenlignet med det notat Rådet udgav i oktober 2018 er der ændret i en regneteknisk metode, som medfører bagudrettet ændrede beløb i følgende fire funktioner: længerevarende og midlertidige botilbud, beskyttet beskæftigelse samt aktivitets og samværstilbud. Ændringen drejer sig om, at de to grupperinger praktisk og personlig hjælp samt arbejdsvederlag nu også er fordelt på de grupperinger der specifikt vedrører indsatser målrettet socialt udsatte. Grupperingen praktisk og personlig hjælp vil dog ikke fremgå af bilagsmaterialet, da grupperingen blev nedlagt i 2018. Grupperingen arbejdsvederlag (servicelovens § 105) bliver lagt oven i totalen for funktionen med en andel specificeret i bilagsmaterialet.
Den mest markante langsigtede tendens består af et fald i udgifterne til længerevarende botilbud og en stigning i udgifterne til midlertidige tilbud, jf. figur 2. De længerevarende tilbud efter § 108 i serviceloven er faldet siden 2015 med 29 pct., svarende til 704 mio. kr. I samme periode steg udgifterne til midlertidige tilbud efter § 107 med 19 pct., svarende til 334 mio. kr. Ser man på de samlede udgifter til botilbud, må man konstatere et fald på omkring en 370 mio. kr. siden 2015. Dette fald skal ses i lyset af, at flere socialt udsatte får socialpædagogisk støtte i egen bolig efter serviceloven § 855.
5 Antallet af ydelser i kategorien socialpædagogisk støtte, fx borgernes private hjem (§ 85 i Serviceloven) er steget med 111 pct. fra 4 kvartal 2013 til 4 kvartal 2018. Kilde: Danmarks Statistik, tabel HAND03.
Figur 3 og 4 viser udviklingen i boformer efter hhv. §§ 110 og 109. Som nævnt i indledningen er både boformer efter §110 og udgifterne til kvindekrisecentre steget mere end nogen anden funktion.
Figur 5 viser aktivitets og samværstilbud. Siden 2015 er disse udgifter steget med 24 pct. På nær det sidste år, har der været en svagt opadgående tendens. Stigningen siden 2015 er på 110 mio. kr.
Udgifterne til misbrugsbehandling er på niveau med 2015. Figur 6 viser udgifterne til misbrugsbehandling fordelt på alkoholbehandling og stofbehandling.
Udgifterne til beskyttet beskæftigelse er faldet ca. 14 pct. I absolutte termer er faldet siden 2015 på 18 mio. kr.
Som nævnt i indledningen er der tilføjet tre nye funktioner i den nye kontoplan, som registrerer udgifter målrettet socialt udsatte:
Udgifterne har en væsentlig størrelse sammenlignet med ”gamle” funktioner. Figur 8 illustrerer alle tilbud målrettet socialt udsatte fra den største til den mindste.
49 pct. af alle serviceudgifter til socialt udsatte går til botilbud efter servicelovens §§ 107 og 108 og som noget nyt bostøtte efter servicelovens §85. 9 pct. går til § 110-boformer (herberger og forsorgshjem). Behandling af stof- og alkoholmisbrug udgør ca. 14 pct. af de samlede udgifter. 14 pct. går til personlig støtte til socialt udsatte. De resterende 14 pct. går til aktivitets- og samværstilbud, støtte- og kontaktperson og beskyttet beskæftigelse, samt den nye funktion særlige pladser på psykiatrisk afdeling .
Ovenstående opgørelse er baseret på egne beregninger på tal fra Danmarks Statistik om de offentlige nettodriftsudgifter, dvs. nettodriftsudgifter inden statsrefusion på de udgifter, hvor der er statsrefusion. Anlægsudgifter – fx midler til nybygning, tilbygning og lignende – indgår ikke i beregningerne.
Følgende tilbud og indsatser indgår i opgørelsen:
Opgørelsen omfatter ikke servicelovens § 18-midler til frivillige organisationers arbejde for socialt udsatte. I kommunerne registreres sociale indsatser og tilbud på hovedkonto 5. Sociale opgaver og beskæftigelse og hovedfunktion 5.38 Tilbud til voksne med særlige behov. De enkelte indsatser er fordelt på en række underliggende funktioner. Flere af funktionerne opgør udgifter både til socialt udsatte og personer med handicap samlet. Man er derfor nødt til at gå ned i de underliggende grupperinger for at kunne afgrænse de udgifter, som er gået til socialt udsatte. Grupperingerne ”personer med særlige sociale problemer”, ”sindslidende” og ”stof- og alkoholmisbrugere og hjemløse”, dækker over socialt udsatte. Gruppen særlige sociale problemer er en bred betegnelse og kan fx dække over hjemløshed, misbrug eller det at være voldsramt.
På funktioner, som både er målrettet socialt udsatte og personer med handicap, vil der også være grupperinger, der går på tværs af hele funktionsområdet, og som indeholder udgifter til både socialt udsatte og personer med handicap. Det kunne fx være grupperinger, hvor der konteres udgifter til ledelse og administration. Man kan ikke se i regnskaberne, hvor stor en andel af udgifterne, der er brugt på indsatser og tilbud målrettet socialt udsatte eller personer med handicap. Derfor er det her valgt, at der inddrages en andel af udgifterne på disse grupperinger i opgørelsen. Her anvendes den forholdsmæssige andel, som svarer til den andel, grupperinger målrettet socialt udsatte udgør. Den konkrete formel fremgår af figur B1. Den samlede liste over både funktioner, grupperinger og andele fremgår af tabel B1.
Kommunale udgifter inkluderet i 2019 (2019-priser, 1.000 kr.) | ||
---|---|---|
Funktion - Gruppering | ||
Personlig støtte og pasning af personer med handicap mv | Andel | Udgift |
5.38.39.1.003 - Socialpædagogisk bistand til personer med særlige sociale problemer (servicelovens § 85) | 100 % | 490.070 |
5.38.39.1.005 - Socialpædagogisk bistand til personer med sindslidelse (servicelovens § 85) | 100 % | 804.527 |
5.38.39.1.006 - Behandlingstilbud til personer med særlige sociale problemer (servicelovens § 102) | 100 % | 9.644 |
5.38.39.1.008 - Behandlingstilbud til personer med sindslidelse (servicelovens § 102) | 27 % | 5.459 |
5.38.39.1.011 - Forebyggende gruppebaseret hjælp og støtte (servicelovens § 82 a) | 27 % | 48.241 |
5.38.39.1.012 - Tidsbegrænset socialpædagogisk hjælp og støtte (servicelovens § 82 b) | 27 % | 20.665 |
5.38.39.1.013 - Sociale akuttilbud (servicelovens § 82 c) | 27 % | 35.518 |
5.38.39.1.200 - Ledelse og administration | 27 % | 142.072 |
5.38.39.1.999 - Sum af ikke-autoriserede grupperinger | 27 % | 62.678 |
Boformer mv. til personer med særlige sociale problemer | ||
5.38.42.1.001 - Botilbud for personer med særlige sociale problemer (servicelovens § 110) | 100 % | 1.025.898 |
5.38.42.1.002 - Kvindekrisecentre (servicelovens § 109) | 100 % | 396.976 |
5.38.42.1.092 - Beboeres betaling (servicelovens § 163, stk. 2) | 100 % | -43.818 |
5.38.42.1.999 - Sum af ikke-autoriserede grupperinger | 100 % | 10.565 |
Alkoholbehandling og behandlingshjem for alkoholskadede | ||
5.38.44.1.001 - Dagbehandlingstilbud | 100 % | 122.865 |
5.38.44.1.002 - Døgnbehandlingstilbud | 100 % | 27.841 |
5.38.44.1.003 - Ambulant behandling | 100 % | 229.377 |
5.38.44.1.999 - Sum af ikke-autoriserede grupperinger | 100 % | 24.453 |
Behandling af stofmisbrugere | ||
5.38.45.1.001 - Ambulant og dagbehandlingstilbud til stofmisbrugere på 18 år og derover (servicelovens §§ 101) og tilbud om lægelig stofmisbrugsbehandling (sundhedslovens § 142) i ambulant og dagbehandlingsregi | 100 % | 728.199 |
5.38.45.1.002 - Døgnbehandlingstilbud til stofmisbrugere på 18 år og derover (servicelovens § 101) og tilbud om lægelig stofmisbrugsbehandling (sundhedslovens § 142) i døgnbehandlingsregi | 100 % | 116.983 |
5.38.45.1.003 - Anonym, ambulant behandlingstilbud til stofmisbrugere på 18 år og derover (servicelovens § 101 a) | 100 % | 4.880 |
5.38.45.1.092 - Egenbetaling (servicelovens § 163, stk. 2) | 100 % | -3.276 |
5.38.45.1.200 - Ledelse og administration | 100 % | 41.174 |
5.38.45.1.999 - Sum af ikke-autoriserede grupperinger | 100 % | 72.925 |
Botilbud til længerevarende ophold | ||
5.38.50.1.001 - Længerevarende botilbud for personer med særlige sociale problemer | 100 % | 371.285 |
5.38.50.1.003 - Længerevarende botilbud for personer med sindslidelse | 100 % | 1.338.707 |
5.38.50.1.093 - Beboeres betaling for service | 29 % | -96.680 |
5.38.50.1.094 - Beboeres betaling for ophold | 29 % | -106.719 |
5.38.50.1.096 - Beboeres betaling for el og varme | 29 % | -18.752 |
5.38.50.1.200 - Ledelse og administration | 29 % | 186.936 |
5.38.50.1.999 - Sum af ikke-autoriserede grupperinger | 29 % | 142.415 |
Botilbudslignende tilbud | ||
5.38.51.1.001 - Botilbudslignende tilbud for personer med særlige sociale problemer | 100 % | 149.086 |
5.38.51.1.003 - Botilbudslignende tilbud for personer med sindslidelse | 100 % | 841.452 |
5.38.51.1.093 - Beboeres betaling for service | 14 % | -115.065 |
5.38.51.1.200 - Ledelse og administration | 14 % | 468.675 |
5.38.51.1.999 - Sum af ikke-autoriserede grupperinger | 14 % | 47.502 |
Botilbud til midlertidigt ophold | ||
5.38.52.1.001 - Midlertidigt botilbud for personer med særlige sociale problemer | 100 % | 468.019 |
5.38.52.1.003 - Midlertidigt botilbud for personer med sindslidelse | 100 % | 1.664.306 |
5.38.52.1.092 - Beboeres betaling (servicelovens § 163, stk. 2) | 44 % | -190.308 |
5.38.52.1.200 - Ledelse og administration | 44 % | 53.964 |
5.38.52.1.999 - Sum af ikke-autoriserede grupperinger | 44 % | 61.247 |
Kontaktperson- og ledsageordninger | ||
5.38.53.1.002 - Støtte- og kontaktpersonordning for sindslidende (servicelovens § 99) | 100 % | 122.759 |
5.38.53.1.005 - Kontakt- og støtteperson for stof- og alkoholmisbrugere og hjemløse (servicelovens § 99) | 100 % | 55.691 |
5.38.53.1.999 - Sum af ikke-autoriserede grupperinger | 40 % | 8.302 |
Særlige pladser på psykiatrisk afdeling | ||
5.38.54.1.999 - Sum af ikke-autoriserede grupperinger | 100 % | 149.441 |
Beskyttet beskæftigelse | ||
5.38.58.1.001 - Beskyttet beskæftigelse til personer med særlige sociale problemer | 100 % | 27.807 |
5.38.58.1.003 - Beskyttet beskæftigelse for personer med sindslidelse | 100 % | 67.998 |
5.38.58.1.005 - Arbejdsvederlag (servicelovens § 105) | 11 % | 37.962 |
5.38.58.1.999 - Sum af ikke-autoriserede grupperinger | 11 % | 36.338 |
Aktivitets- og samværstilbud | ||
5.38.59.1.001 - Aktivitets- og samværstilbud til personer med særlige sociale problemer | 100 % | 282.974 |
5.38.59.1.003 - Aktivitets- og samværstilbud for personer med sindslidelse | 100 % | 234.457 |
5.38.59.1.005 - Arbejdsvederlag (§ 105) | 20 % | 45.030 |
5.38.59.1.200 - Ledelse og administration | 20 % | 100.474 |
5.38.59.1.999 - Sum af ikke-autoriserede grupperinger | 20 % | 78.427 |